W dniu 1 grudnia 2023 roku rozpoczęliśmy realizację projektu finansowanego z programu Erasmus Plus, zatytułowanego: Uwierz w zmiany klimatu – rozwój kompetencji analitycznych i krytycznego myślenia młodzieży – CC Believe. To międzynarodowa inicjatywa skupiające uwagę na problemie dociekania prawdy w procesach poznawczych związanych ze zmianami klimatu. W sposób szczególny chcemy, aby młodzież potrafiła poszukiwać i analizować informację, w szczególności odróżniać dane wiarygodne i rzetelnie przygotowane, od poddanych manipulacjom i niewłaściwym interpretacjom.
On December 1, 2023, we started implementing a project financed by the Erasmus Plus program, titled: Believe in climate change – development of analytical competences and critical thinking of youth – CC Believe. This is an international initiative focusing attention on the problem of finding the truth in cognitive processes related to climate change. In particular, we want young people to be able to search and analyze information, in particular to distinguish reliable data from manipulation and inappropriate interpretations.
Cel główny projektu to opracowanie gry edukacyjnej z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości – AR, rozwijającej umiejętności uczenia się, kompetencje analityczne i krytyczne myślenie młodzieży w obszarze ochrony środowiska i zmian klimatu.
Intencją współpracujących organizacji jest przeprowadzenie, w okresie 24 miesięcy, zadań koncepcyjnych, produkcyjnych i pilotażu, prowadzących do powstania wspólnego narzędzia edukacji młodzieży w formie gry planszowej z najnowszą technologią AR. Rozgrywki gry będą procesem edukacyjnym i odnosić się do problemu manipulacji i rozpowszechniania nieprawdziwych informacji o zmianach klimatu w przestrzeni publicznej, a mechanika gry rozwijać będzie kompetencje i umiejętności młodzieży do analizy i selekcji treści.
The main goal of the project is: to develop an educational game using augmented reality – AR, developing learning skills, analytical competences and critical thinking of young people in the field of protection environment and climate change.
The intention of the cooperating organizations is to carry out, within 24 months, conceptual, production and pilot projects, leading to the creation of a common youth education tool in the form of a board game with the latest one AR technology. Playing the game will be an educational process and will address the problem of manipulation and dissemination fake information about climate change in the public space, and the game mechanics will develop competences and young people’s ability to analyze and select content.
Projekt przewiduje przeprowadzenie dwóch pakietów działań:
1. Budowanie prototypu gry planszowej z modułem AR, tym:
– konceptualizacja i budowanie mechaniki gry,
– tworzenie treści do gry,
– prototyp gry do testów.
2. Testowanie i korekta gry.
The project involves two packages of activities:
1. Building a game prototype with AR module, including:
– conceptualizing and building game mechanics,
– game content creation,
– development of a game prototype for testing,
2. Testing and improving the game.
Projekt jest realizowany przez partnerstwo 2 instytucji:
5Klepek Michał Klepka – Lider projektu (Polska)
UNIVERSIDAD DEL PAIS VASCO/EUSKAL HERRIKO UNIBERTSITATEA – Partner projektu (Kraj Basków)
The project is realized by partnership of 2 institutions:
5Klepek Michał Klepka – Project leader (Poland)
UNIVERSIDAD DEL PAIS VASCO/EUSKAL HERRIKO UNIBERTSITATEA – Project partner (Basque Country)
1. Narzędzie do nieformalnej edukacji młodzieży w formie gry planszowej z aplikacją AR.
2. Trwałe partnerstwo międzynarodowe.
Poprzez „aplikację AR” rozumie się dedykowaną aplikację na smartfony, dostępną na platformach Android, IOS, dającą możliwość wyświetlania treści przez aplikację na rekwizytach i/lub planszy gry, w oparciu o dedykowane markery graficzne.
1. A tool for informal youth education in the form of a board game with an AR application.
2. Sustainable international partnership.
By „AR application” is meant a dedicated application for smartphones, available on Android and IOS platforms, giving the ability to display content by the application on props and/or the game board, based on dedicated graphic markers.
Związki celów projektu z priorytetami Erasmus+ / Relationship between project objectives and priorities of the Erasmus +
Cel projektu wskazuje na kreowanie kompetencji kluczowych młodzieży w zakresie uczenia się, kompetencji analitycznych i krytycznego myślenia, które są podstawą aktywności zawodowej. Rozgrywki gry będą poszerzały zatem kompetencje młodzieży oczekiwane przez pracodawców, zwłaszcza na stanowiskach menadżerskich, analitycznych, badawczych i rozwojowych. W logice celu projektu „zwiększenie szans na zatrudnienie” rozumiane jest również jako:
– świadomość manipulacji informacjami i ich fałszowania w celu osiągania celów ekonomicznych/politycznych/społecznych,
– rozumienie istoty uczenia się, krytycznego myślenia i analizy informacji,
– umiejętność poszukiwania wiedzy i jej analizy,
– umiejętność szukania wsparcia w procesie poszukiwania i analizy danych.
The aim of the project indicates the creation of key competences of young people in the field of learning, analytical competences and critical thinking, which are the basis of professional activity. Therefore, playing the game will expand young people competences that are expected by employers, especially in managerial, analytical, research and development. In the logic of the project’s objective, „increasing employability” is also understood as:
– awareness of information manipulation and falsification in order to achieve economic/political/social goals,
– understanding the essence of learning, critical thinking and information analysis,
– the ability to search for knowledge and its analysis,
– the ability to seek support in the process of searching and analyzing data.
– kreowanie kompetencji osadzone będzie w wątkach (informacjach) dot. zmian klimatu (np. Celach Zrównoważonego Rozwoju),
– gra pokazywać będzie, w jaki sposób może zachodzić proces manipulacji danymi o stanie środowiska naturalnego,
– uczestnicy gry będą decydować, które informacje o zmianach klimatu są wiarygodne.
– the creation of competences will be embedded in threads (information) regarding climate change (e.g. Sustainable Goals development),
– the game will show how the process of manipulating data on the state of the natural environment can take place,
– participants of the game will decide which information about changes is reliable.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.