U podstaw decyzji o podjęciu studiów zawsze leży założenie o przyszłej ciekawej i dobrze płatnej pracy. Oczekiwania są zatem duże, zarazem żadna uczelnia nie daje gwarancji ich spełnienia. Coraz bogatsza oferta edukacyjna uczelni, w tym nowe kierunki i specjalności, stwarzają wprawdzie wrażenie coraz większej rozpoznawalności potrzeb pracodawców, natomiast niepewność rynku w trwającym okresie recesji gospodarczej na Świecie stawia w tej kwestii duży znak zapytania „?”.
Problem ten ma wiele podłoży, część z nich wynika z widocznej różnicy „prędkości” pomiędzy dynamiką zmian na rynku (w przedsiębiorstwach) oraz w systemie kształcenia, niestety na niekorzyść tych drugich. W niektórych zawodach treści przekazywane na pierwszym roku studiów są nieaktualne już na trzecim. Nierzadko programy nauczania podporządkowuje się potrzebom kadry dydaktycznej aniżeli potrzebom studentów, choć konsekwentnie ukrywa się ten fakt przed nimi. Nie trudno się o tym przekonać, zapoznając się z dostępnymi materiałami z badań i debat merytorycznych (np. na YouTube).
Sukces rozumiany poprzez podjęcie ciekawej pracy zawodowej po studiach jest silnie uzależniony od zaangażowania ucznia i jego rodziny. Konsekwentnie czas poświęcony na naukę musi być właściwie wykorzystany i powinno to iść w parze z przemyślanym wyborem uczelni. W znaczącej większości przypadków sukces powiązany jest z aktywnością wykraczającą poza czystą edukację. Punktem wyjścia jest natomiast udzielenie rzetelnej odpowiedzi na poniższe pytania:
1. Co studiować?
2. Gdzie studiować?
3. Jak długo studiować?
4. Jak studiować?
5. Jak mierzyć mój sukces?
Dwa pierwsze pytania kierują naszą uwagę na wyborze obszaru naszej przyszłej specjalizacji. To ważne aspekty, na których skupiamy praktycznie całą uwagę próbując połączyć nasze preferencje edukacyjne, zainteresowania, oczekiwania rodziców, opinie środowiska. Optyka na przyszłą pracę zawodową za priorytet uznaje jednakże dwa ostatnie pytania. Odpowiedzi wyznaczają każdemu indywidualną ścieżkę postępowania, niezależnie od kierunku i trybu studiowania, koncentrując uwagę na myśleniu w czasie przyszłym i pozwalają skutecznie dobierać mechanizmy podnoszenia kwalifikacji. Myśląc z odpowiednim wyprzedzeniem, ucząc się w szkole podstawowej czy średniej, istotnie zwiększają swoją szansę na sukces w przyszłości.
Zapraszamy do skorzystania z wykładów i warsztatów poświęconych problematyce studiowania i zawodów przyszłości.